Starostwo Powiatowe w Mielcu
Starostwo Powiatowe w Mielcu
§ 35. Do zadań Wydziału Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych (EK) należy:
1. W zakresie edukacji:
1) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych:
a) szkół podstawowych specjalnych z oddziałami przedszkolnymi specjalnymi,
b) szkół ponadpodstawowych,
c) placówek oświatowo - wychowawczych,
d) placówek kształcenia ustawicznego,
e) placówek kształcenia zawodowego,
f) poradni psychologiczno - pedagogicznych,
g) specjalnych ośrodków szkolno - wychowawczych,
h) placówek doskonalenia nauczycieli;
2) zapewnienie warunków działania szkół lub placówek, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach, dla których Powiat Mielecki jest organem prowadzącym;
3) określanie zasad gospodarki finansowej szkół i placówek publicznych wspólnie z Wydziałem Finansowym;
4) współpraca w zakresie wyposażania szkół lub placówek w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych;
5) prowadzenie całości spraw związanych z organizowaniem konkursów dla wyłonienia kandydatów na stanowiska dyrektora szkoły i placówek oświatowych;
6) przygotowanie dokumentacji dotyczącej powierzenia stanowiska dyrektora i odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły i placówki oświatowej;
7) prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych, w tym prowadzenie akt osobowych;
8) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
9) przygotowanie dokumentacji i prowadzenie całości spraw związanych z ustaleniem dodatków motywacyjnych i dodatków funkcyjnych dla dyrektorów podległych szkół i placówek oświatowych;
10) prowadzenie dokumentacji z zakresu dyscypliny pracy, delegacji służbowych oraz prowadzenie ewidencji urlopów dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
11) wnioskowanie o nagrody i wyróżnienia dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
12) przygotowywanie opinii kandydata na stanowisko wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych przewidzianych w statucie szkoły, a także opiniowanie zamiaru odwołania z tego stanowiska;
13) zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych i aneksów do arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych;
14) załatwianie wniosków dotyczących zezwoleń na zakładanie szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne;
15) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie zaświadczeń o wpisie, odmowie dokonania wpisu lub skreśleniu z ewidencji placówek niepublicznych;
16) sporządzanie zestawień, materiałów zbiorczych i sprawozdań dotyczących organizacji pracy szkół i placówek oświatowych oraz realizowanych przez nie zadań statutowych;
17) prowadzenie całości spraw związanych z powoływaniem i działaniem komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego;
18) sporządzanie aktów nadania stopnia nauczyciela mianowanego w przypadku uzyskania przez niego nowych kwalifikacji;
19) współpraca z nauczycielami - doradcami metodycznymi;
20) organizowanie i prowadzenie narad i szkoleń dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz pracowników administracyjnych w zakresie przepisów prawa oświatowego;
21) prowadzenie dokumentacji dotyczącej podziału środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
22) wykonywanie zadań związanych z nagradzaniem pracowników pedagogicznych;
23) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do podejmowania decyzji w sprawach nadawania imienia, tworzenia, przekształcania i likwidacji szkół i placówek oświatowych;
24) prowadzenie całości spraw dotyczących kierowania uczniów do kształcenia specjalnego i indywidualnego;
25) kierowanie nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych;
26) przygotowywanie oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych oraz koordynowanie procesu rekrutacji elektronicznej do tych szkół;
27) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Starostwa w zakresie zadań realizowanych przez wydział;
28) współpraca z Podkarpackim Kuratorem Oświaty, związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli, innymi instytucjami w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
29) realizowanie innych zadań wynikających z odpowiedzialności organu prowadzącego za całokształt działalności szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat;
30) prowadzenie innych zadań wynikających z ustawy Karta Nauczyciela, ustawy prawo oświatowe, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz innych przepisów prawa oświatowego.
2. W zakresie kultury i ochrony zabytków:
1) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej Powiatu w sferze organizacyjno - prawnej i finansowej;
2) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego;
3) wspieranie merytoryczne imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym;
4) współdziałanie w organizacji obchodów świąt państwowych i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych;
5) prowadzenie spraw związanych z powierzeniem zadań powiatowej biblioteki publicznej;
6) umieszczanie na zabytkach nieruchomych, wskazanych przez konserwatora zabytków, odpowiednich znaków i zapisów;
7) przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu posiadającego cechy zabytku - zawiadomienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym;
8) zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych dla ochrony dóbr kultury;
9) współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, gminami Powiatu Mieleckiego oraz innymi instytucjami w zakresie ochrony zabytków;
10) realizowanie innych zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
11) wykonywanie obowiązków związanych z przydzielaniem dotacji na realizację zadań publicznych przez inne podmioty określonych w Instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych występujących w Starostwie;
12) współpraca przy opracowaniu i aktualizacji planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowej dla Powiatu.
3. W zakresie kultury fizycznej:
1) tworzenie warunków dla rozwoju kultury fizycznej;
2) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
3) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Uczniowskich Klubów Sportowych oraz Powiatowych Związków Sportowych;
4) wspieranie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno - technicznych dla jej rozwoju, w tym:
a) popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
b) pomoc w organizacji zawodów i imprez sportowo – rekreacyjnych;
5) realizowanie zadań wynikających z ustawy o sporcie oraz z art. 43 ustawy o kulturze fizycznej.
4. W zakresie zdrowia, profilaktyki i spraw społecznych:
1) przygotowanie materiałów i dokumentacji związanych z nadaniem lub zmianą statutów podmiotów leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki;
2) przygotowanie materiałów i dokumentacji związanych z powoływaniem, odwoływaniem oraz zmianami w składach rad społecznych działających przy podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki;
3) przygotowanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia regulaminów działalności rad społecznych działających przy samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
4) przygotowywanie dokumentacji związanej z przeprowadzeniem procedury konkursowej na stanowisko dyrektora w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki;
5) przygotowywanie sprawozdań, analiz i innych dokumentów na potrzeby Zarządu Powiatu i Rady z zakresu funkcjonowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
6) prowadzenie obsługi administracyjnej rad społecznych działających w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki;
7) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem ustawowego nadzoru nad podmiotami leczniczymi w zakresie realizacji zadań określonych w regulaminach organizacyjnych, statutach, dostępnością i jakością udzielanych świadczeń;
8) opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów polityki zdrowotnej wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
9) inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej prowadzonych na terenie powiatu;
10) pobudzanie działań na rzecz indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za zdrowie i na rzecz ochrony zdrowia;
11) podejmowanie innych działań wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych;
12) opracowywanie, wdrażanie i realizowanie programów polityki zdrowotnej;
13) podejmowanie działań w celu organizacji na terenie Powiatu przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych;
14) podejmowanie działań w celu powołania osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn;
15) podejmowanie działań w celu organizacji na obszarze Powiatu zakładów lecznictwa odwykowego innych niż wojewódzkie;
16) załatwianie spraw związanych z zakupem lub przyjęciem darowizny aparatury i sprzętu medycznego;
17) przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy organizacyjno–prawnej, podmiotów leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki lub o jego likwidacji;
18) przygotowywanie materiałów dla Zarządu oraz Komisji Rady do oceny działalności podmiotów leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki;
19) realizacja zadań wynikających z uchwał organów Powiatu, rad społecznych podmiotów leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Powiat Mielecki;
20) współpraca z organizacjami pozarządowymi, w tym ogłaszanie konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
21) wykonywanie obowiązków związanych z przydzielaniem dotacji na realizację zadań publicznych przez inne podmioty określonych w Instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych występujących w Starostwie;
22) wykonywanie zadań z zakresu sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń;
23) współpraca z Powiatową Radą Działalności Pożytku Publicznego Powiatu Mieleckiego;
24) opracowanie rocznego programu współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi;
25) ustalanie rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych i dyżurów całodobowych na terenie Powiatu;
26) współpraca z Izbą Aptekarską, samorządami gminnymi i Inspekcją Farmaceutyczną w zakresie ustalania rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych i dyżurów całodobowych na terenie Powiatu;
5. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.
DOKUMENTY
13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024
LICZBA LUDNOŚCI
132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego
PIENIĄDZE
240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku