Starostwo Powiatowe w Mielcu
Starostwo Powiatowe w Mielcu
§ 34. Do zadań Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (ZK) należy:
1. W zakresie zarządzania kryzysowego:
1) zapewnienie funkcjonowania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
2) realizowanie zadań z zakresu planowania cywilnego;
3) organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów oraz narad i posiedzeń;
4) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
5) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
6) realizacja zadań wynikających z przepisów wewnętrznych w sprawie zarządzania kryzysowego w Powiecie;
7) ochrona przeciwpowodziowa, w tym wyposażenie i utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego oraz ochrona przeciwpożarowa;
8) prowadzenie spraw z zakresu świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby zarządzania kryzysowego;
9) koordynacja działań w zakresie opracowywania raportów szkód i strat, programów odbudowy powstałych wskutek sytuacji kryzysowych, w stanach nadzwyczajnych i w czasie wojny;
10) obsługa kancelaryjno - biurowa posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz przygotowywanie sprawozdań z działań tej Komisji;
11) przygotowanie uzgodnień wspólnego działania służb, inspekcji i straży na terenie Powiatu;
12) realizacja pozostałych zadań zarządzania kryzysowego wynikających z przepisów prawa.
2. W zakresie ochrony ludności:
1) ustalanie zadań i kontrola ich realizacji oraz koordynacja i kierowanie działalnością szefów obrony cywilnej miast i gmin Powiatu w zakresie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej;
2) sprawdzanie pod względem merytorycznym i uzgadnianie planów obrony cywilnej;
3) coroczna ocena stanu przygotowań obrony cywilnej oraz opracowanie wytycznych do realizacji zadań na kolejny rok;
4) przygotowanie i zapewnienie funkcjonowania powiatowego systemu ostrzegania oraz wykrywania i alarmowania;
5) organizowanie i koordynowanie treningów, szkoleń i ćwiczeń z zakresu obrony cywilnej kierowniczej kadry, członków formacji oraz mieszkańców Powiatu;
6) nadzór nad tworzeniem i przygotowaniem do działania formacji obrony cywilnej;
7) planowanie i koordynowanie:
a) ochrony ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
b) ewakuacji ludności II i III stopnia,
c) zaopatrzenia materiałowego na potrzeby obrony cywilnej,
d) przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratowniczych oraz współudział w likwidacji skutków wprowadzenia stanów nadzwyczajnych i zagrożeń środowiska;
8) współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej;
9) opracowanie informacji o realizacji zadań na potrzeby Szefa Obrony Cywilnej Województwa Podkarpackiego;
10) realizacja pozostałych zadań Szefa Obrony Cywilnej Powiatu wynikających zakresie przepisów prawa;
11) współpraca z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w zakresie ratownictwa medycznego na terenie powiatu;
12) nadzór nad wyposażaniem i utrzymaniem powiatowego magazynu obrony cywilnej;
13) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności w Powiecie.
3. W zakresie spraw obronnych:
1) wykonywanie zlecanych przez Starostę zadań związanych z koordynacją współdziałania jednostek administracji zespolonej i niezespolonej oraz samorządowej działającej na obszarze powiatu w zakresie utrzymania porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa i ochrony praw obywatelskich;
2) opracowanie i bieżąca aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania Starostwa w warunkach zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3) opracowanie i bieżąca aktualizacja planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowej dla Powiatu;
4) opracowanie i bieżąca aktualizacja planu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia Powiatu Mieleckiego na potrzeby obronne Państwa;
5) organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej w ramach powszechnego obowiązku obrony;
6) wykonywanie zadań na rzecz Sił Zbrojnych Państw - Stron Traktatu Północnoatlantyckiego przebywających na terenie powiatu - punkt kontaktowy państwa - gospodarza – HNS;
7) opracowywanie i bieżąca aktualizacja planu akcji kurierskiej Starostwa oraz nadzór nad realizacją zadań akcji kurierskiej przez organy samorządu terytorialnego niższego szczebla;
8) przygotowywanie projektów corocznych wytycznych Starosty do realizacji zadań obronnych i szkolenia obronnego;
9) ustalanie głównych przedsięwzięć szkolenia obronnego i organizacyjne przygotowywanie i prowadzenie szkoleń i ćwiczeń na szczeblu powiatowym;
10) przygotowywanie projektów aktów prawnych Starosty dotyczących spraw obronnych oraz prowadzenie zbioru aktów prawnych i dokumentacji obronnej Starostwa;
11) realizowanie zadań w zakresie reklamowania radnych Rady oraz pracowników od obowiązku pełnieni czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
4. W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o kombatantach:
1) analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw;
2) realizacja dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych;
3) świadczenie pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjątku emerytur i rent dla kombatantów;
4) pomoc organizacjom kombatanckim w przygotowaniu uroczystości patriotycznych.
5. W zakresie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK):
1) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
2) przyjmowanie i przekazywanie komunikatów i alarmów zgodnie z obiegiem informacji;
3) uruchamianie scentralizowanego systemu włączania Systemu Alarmowania Ostrzegania Ludności;
4) informowanie ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania w sytuacji kryzysowej,
5) rozwinięcie punktu informowania ludności;
6) zapewnienie ciągłego monitorowania zagrożeń, współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska, w tym z IMGW Oddział Kraków, SHM Krosno, SHM Tarnów;
7) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
8) dokumentowanie działań podejmowanych przez Powiatowe Centrum i Powiatowy Zespół w sytuacji bieżącej lub kryzysowej oraz w stanach nadzwyczajnych i w czasie wojny;
9) opracowywanie prognoz i analiz w zakresie rozwoju sytuacji kryzysowych dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
10) wykonywanie zadań związanych z uruchamianiem procedur użycia pododdziałów i oddziałów Sił Zbrojnych RP do wykonania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego;
11) zapewnienie na potrzeby Starosty funkcjonowania głównego stanowiska kierowania;
12) realizowanie planów i programów szkoleń i ćwiczeń dyżurnych Powiatowego Centrum i Zespołu;
13) wykonywanie zadań wynikających z Regulaminu Funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
14) pełnienie dyżurów całodobowych w ramach Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego na zasadach ujętych w porozumieniu z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Mielcu.
6. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych realizuje zadania przy pomocy Pionu Ochrony Informacji Niejwnych, w skład którego wchodzi: Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych, pracownik Kancelarii Informacji Niejawnych (kancelista), Inspektor Bezpieczeństwa Teleinformatycznego, a do którego należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
2) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
3) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych w szczególności szacowanie ryzyka;
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5) opracowywanie i aktualizowanie wymaganej akceptacji Starosty instrukcji dotyczącej sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych w Starostwie o klauzuli „zastrzeżone”;
6) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
8) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
9) przekazywanie do ewidencji ABW danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą: „poufne”, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa na podstawie wykazu, o którym mowa w pkt 8;
10) bieżąca kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przez pracowników Starostwa;
11) nadzór nad funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego oraz nad przestrzeganiem zasad i wymagań bezpieczeństwa przewidzianych dla systemu teleinformatycznego w Starostwie (Administrator Systemu);
12) uczestniczenie w opracowaniu projektów dokumentów regulujących w Starostwie problematykę ochrony przetwarzanych w systemach teleinformatycznych informacji niejawnych;
13) uzgadnianie dokumentacj bezpieczeństwa w zakresie systemów teleinformatycznych.
7. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie realizacji zadań podlega bezpośrednio Staroście.
8. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.
DOKUMENTY
13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024
LICZBA LUDNOŚCI
132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego
PIENIĄDZE
240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku