Starostwo Powiatowe w Mielcu
Starostwo Powiatowe w Mielcu
§ 40. Do zadań Wydziału Ochrony Środowiska (OŚ) należy:
1. Z zakresu ustawy prawo ochrony środowiska:
1) nakładanie na podmioty korzystające ze środowiska obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia, przywrócenia do stanu właściwego, uiszczenia na rzecz budżetów właściwych gmin kwoty pieniężnej odpowiadającej wysokości szkód wynikłych z naruszeń stanu środowiska;
2) zlecenie opracowania powiatowego programu ochrony środowiska, uwzględniając cele zawarte w strategiach, programach i dokumentach programowych.;
3) zlecenie opracowania raportu z Programu Ochrony Środowiska;
4) podejmowanie działań wynikających z zadań administracji samorządowej określonych w Wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza służących dotrzymaniu oraz przywracaniu standardów, jakości powietrza;
5) wydawanie opinii dotyczącej rozporządzenia wojewody określającego program ochrony powietrza, plan działań krótkoterminowych w przypadku ryzyka przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu;
6) identyfikacja i wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
7) przyjmowanie informacji dot. potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
8) wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu z instalacji;
9) ograniczenie lub zakaz używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących - uchwała Rady Powiatu;
10) wyznaczenie obszarów cichych w aglomeracji lub poza aglomeracją – uchwała Rady Powiatu;
11) opracowywanie map akustycznych Powiatu i ich przekazywanie organom ochrony środowiska, przyjmowanie fragmentu mapy akustycznej od zarządzającego drogą, linią kolejową lub lotniskiem;
12) zlecanie opracowania programu ochrony środowiska przed hałasem;
13) przygotowywanie decyzji o wielkości odszkodowania w razie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości ze względu na ochronę zasobów środowiska;
14) tworzenie obszarów ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (instalacje wymienione w art. 135 ustawy Prawo ochrony Środowiska);
15) sprawowanie kontroli wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska w oparciu o przedkładanie przez prowadzących instalacje wyniki pomiarów;
16) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów;
17) nakładanie na podmioty korzystające ze środowiska obowiązku prowadzenia i przedkładania pomiarów wielkości emisji, poziomów substancji lub energii w środowisku, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych;
18) przyjmowanie wniosków o instalacjach, z których emisja nie wymaga pozwolenia, a eksploatacja wymaga zgłoszenia (emisja zanieczyszczeń, emisja promieniowania elektromagnetycznego);
19) wydawanie decyzji w zakresie dodatkowych obowiązków wykonywania pomiarów na zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem;
20) wydawanie pozwoleń zintegrowanych; analiza warunków pozwolenia zintegrowanego; zmiana pozwolenia zintegrowanego;
21) wydawanie pozwoleń na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza;
22) wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych powyżej jednej tony w ciągu roku oraz powyżej 5 tysięcy ton rocznie odpadów innych niż niebezpieczne;
23) wydawanie decyzji w sprawie cofnięcia pozwolenia lub jego ograniczenia z lub bez odszkodowania;
24) przygotowanie orzeczeń o przeznaczeniu zabezpieczenia na usunięcie negatywnych skutków w środowisku;
25) wydawanie decyzji w postępowaniu kompensacyjnym;
26) wydawanie decyzji dotyczących zobowiązywania do sporządzania przeglądu ekologicznego;
27) nakładanie na podmioty korzystające ze środowiska obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia, przywrócenia do stanu właściwego, uiszczenia na rzecz budżetów właściwych gmin kwoty pieniężnej odpowiadającej wysokości szkód wynikłych z naruszeń stanu środowiska;
28) występowanie do WIOŚ o podjęcie działań w przypadku naruszeń przepisów o ochronie środowiska;
29) prowadzenie postępowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciwko środowisku;
30) prowadzenie postępowania w zakresie finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz gospodarowanie środkami stanowiącymi dochody z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych;
31) przekazanie informacji do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami oraz Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska;
32) prowadzenie obserwacji i rejestru terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy;
33) rekultywacja gruntów rolnych i leśnych.
2. Z zakresu ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych:
1) wydawanie decyzji z zakresu ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
2) przekazywanie decyzji do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami oraz Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska;
3) analiza wydanych zezwoleń z zakresu ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
4) wydawanie decyzji w sprawie zmiany terminu monitoringu, zatwierdzania raportu w zakresie udoskonaleń w metodyce monitorowania, cofnięcia lub wygaszania pozwolenia.
3. Z zakresu ustawy o lasach:
1) opracowywanie porozumień nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa pomiędzy Starostą a Nadleśniczymi Nadleśnictw Mielec i Tuszyma;
2) zlecenie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych, lub wykonania inwentaryzacji stanu lasów dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa;
3) wydawanie zarządzenia w sprawie zatwierdzenia uproszczonych planów urządzania lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;
4) wydawanie decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, wydawanych na podstawie inwentaryzacji stanu lasów;
5) wydawanie decyzji w zakresie zastrzeżeń wniesionych do projektów uproszczonych planów urządzenia lasów;
6) przesyłania do bazy danych systemu informatycznego lasów państwowych informacji o działaniach wykonanych w lasach;
7) wydawanie zarządzenia o wykonaniu, na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach niestanowiących własności skarbu państwa, gdy występują w nich organizmy szkodliwe w stopniu zagrażającym trwałości tych lasów;
8) prowadzenie spraw dotyczących przyznania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów niestanowiących własności skarbu państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
9) wydawanie decyzji dotyczących zmiany lasu na użytek rolny w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów;
10) wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków na pokrycie kosztów zalesienia gruntów przeznaczonych w MPZP lub decyzji WZIZT do zalesienia;
11) dokonywanie oceny udatności upraw leśnych na podstawie oględzin dla nowych zalesień realizowanych przez ARIMR;
12) wydawanie decyzji w zakresie uznania lasu za ochronny lub pozbawienia go tego charakteru oraz wydawanie decyzji;
13) wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna w lasach niestanowiących własności skarbu państwa, niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu (lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy) w przypadkach losowych;
14) współpraca w sprawach związanych z przekazywaniem w zarząd nadleśnictwa gruntów skarbu państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
15) przygotowywanie dokumentacji w celu ustanowienia trwałego zarządu, na rzecz generalnej dyrekcji dróg krajowych i autostrad, nieruchomości stanowiących własność skarbu państwa, zarządzanych przez lasy państwowe, przeznaczonych na drogi krajowe;
16) wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących wstrzymywania wypłaty "ekwiwalentu" za prowadzenie uprawy leśnej, aktualizowanie wysokości „ekwiwalentu”, dokonywanie oceny udatności, co 3 lata upraw i nadzór nad realizacją wypłat;
17) przygotowywanie wniosków o przekazywanie środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych;
18) przygotowywanie list wypłat ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych.
4. Z zakresu ustawy o odpadach:
1) wydawanie decyzji zezwalających na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów;
2) wydawanie decyzji zezwalających na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów;
3) przekazywanie wydanych zezwoleń do marszałka województwa podkarpackiego i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
5. Z zakresu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
1) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
2) wydawanie decyzji ustalającej opłatę za udostępnienie informacji o środowisku;
3) prowadzenie kart informacyjnych w zakresie wniosków i decyzji, o których mowa w ustawie;
4) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie scalania gruntów;
5) uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku, gdy jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest, jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - prawo ochrony środowiska.
6. Z zakresu ustawy prawo geologiczne i górnicze:
1) wydawanie decyzji koncesyjnych na wydobywanie kopalin nieobjętych własnością górniczą ze złóż o powierzchni do 2 ha i wydobyciu do 20 000 m3 rocznie bez użycia materiałów wybuchowych;
2) odmowa udzielenia koncesji w przypadkach, gdy zamierzona działalność sprzeciwia się interesowi publicznemu, w szczególności związanemu z bezpieczeństwem państwa lub ochroną środowiska w tym z racjonalną gospodarką złożami kopalin, bądź uniemożliwiłaby wykorzystanie nieruchomości zgodnie z ich przeznaczeniem określonym odpowiednio przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub przepisy odrębne, a w przypadku braku tego planu - uniemożliwiłaby wykorzystanie nieruchomości w sposób określony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub w przepisach odrębnych;
3) wydawanie decyzji: wygaszających, zmieniających, cofających lub przenoszących koncesje na wydobywanie kopalin nieobjętych własnością górniczą ze złóż o powierzchni do 2 ha i wydobyciu do 20 000 m3 rocznie bez użycia materiałów wybuchowych;
4) wzywanie przedsiębiorcy do usunięcia naruszeń przyznanej koncesji oraz określenie terminu ich usunięcia;
5) wydawanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych i decyzji zatwierdzających dodatek do projektu robót geologicznych;
6) przyjmowanie zgłoszeń projektów robót geologicznych wykonywanych w celu wykorzystania ciepła ziemi oraz wykonywania wkopów oraz otworów wiertniczych o głębokości do 30 m w celu wykonywania ujęć wód podziemnych w ilości <5 m3/dobę na obszarach górniczych utworzonych w celu wykonywania działalności metodą otworów wiertniczych;
7) wydawanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne, hydrologiczne i geologiczno-inżynierskie;
8) przyjmowanie innych dokumentacji geologicznych;
9) prowadzenie powiatowego archiwum geologicznego i udostępnianie informacji geologicznej w zakresie swojej kompetencji;
10) przyjmowanie od podmiotów posiadających koncesje na wydobycie kopalin informacji dotyczących zmian zasobów złoża;
11) przyjmowanie od podmiotów posiadających koncesje na wydobycie kopalin informacji dotyczących opłaty za wydobytą kopalinę;
12) wydawanie decyzji ustalających opłatę eksploatacyjną;
13) przygotowywanie decyzji o opłacie dodatkowej w związku z rażącym naruszeniem warunków określonych w koncesji lub w decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych;
14) sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie wykonywania przez przedsiębiorcę obowiązków i uprawnień z tytułu uzyskanej koncesji;
15) prowadzenie nadzoru nad projektowaniem i wykonywaniem prac geologicznych oraz prawidłowym sporządzeniem dokumentacji geologicznej;
16) wykonywanie innych czynności niezbędnych do przestrzegania i stosowania ustawy prawo geologiczne i górnicze zgodnie z kompetencjami starosty.
7. Z zakresu ustawy o ochronie przyrody:
1) prowadzenie rejestru zwierząt należących do gatunków, podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa unii europejskiej;
2) wydawanie zaświadczeń o wpisie zwierząt do rejestru;
3) wydawanie decyzji zezwalających na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy;
4) naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy;
5) wydawanie decyzji dotyczących wymierzania kar pieniężnych za usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni albo drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy.
8. Z zakresu ustawy prawo łowieckie:
1) wydawanie decyzji o wyrażeniu zgody na chwytanie i przetrzymywanie zwierzyny;
2) wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców;
3) podejmowanie czynności w zakresie wydzierżawiania polnych obwodów łowieckich na wniosek polskiego związku łowieckiego;
4) przyjmowanie oświadczenia o zakazie wykonywania polowania lub cofnięcia oświadczenia o zakazie wykonywania polowania;
5) naliczanie i rozliczanie: czynszu dzierżawnego; udziału przez dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego;
6) wydawanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
9. Z zakresu ustawy o transporcie kolejowym wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne.
10. Z zakresu rybactwa śródlądowego:
1) wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
2) wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb;
3) podejmowanie czynności w związku z wydawaniem legitymacji strażnikom społecznej straży rybackiej;
4) przygotowywanie wniosków w sprawach utworzenia społecznej straży rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie społecznej straży rybackiej;
5) przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej;
6) przygotowywanie zezwoleń na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie;
7) opracowywanie regulaminu społecznej straży rybackiej (uchwała Rady Powiatu).
11. Z zakresu ustawy prawo wodne:
1) nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych;
2) zatwierdzanie statutu spółek wodnych;
3) wzywanie do usunięcia niezgodności statutu z prawem;
4) wydawanie decyzji o nieważności uchwały spółki;
5) prowadzenie spraw dotyczących wstrzymania wykonania uchwał spółki;
6) przygotowanie dokumentów do sądu administracyjnego związanych z zaskarżeniem uchwały spółki;
7) przygotowanie decyzji w sprawach tworzenia i likwidacji spółek wodnych;
8) rozwiązanie zarządu spółki;
9) rozwiązanie spółki wodnej;
10) prowadzenie czynności związanych z wyznaczeniem likwidatora spółki;
11) występowanie z wnioskiem o wykreślenie spółki wodnej z systemu informacyjnego gospodarki wodnej;
12) opracowanie decyzji w zakresie wysokości i rodzaju świadczeń dla osób które nie są członkami spółki wodnej, a odnoszą korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody, dla której ochrony spółka została utworzona.
12. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.
DOKUMENTY
13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024
LICZBA LUDNOŚCI
132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego
PIENIĄDZE
240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku