Starostwo Powiatowe w Mielcu
Starostwo Powiatowe w Mielcu
§ 37. Do zadań Wydziału Funduszy, Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami (IG) należy:
1. W zakresie funduszy i inwestycji:
1) analiza realnych możliwości pozyskiwania przez Powiat środków finansowych, funduszy krajowych i europejskich w zakresie realizacji zadań własnych Powiatu i zadań z zakresu administracji rządowej;
2) pozyskiwanie i rozliczanie dofinansowania ze środków zewnętrznych dla realizacji zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej, w zakresie:
a) przygotowania wniosku aplikacyjnego wraz z niezbędnymi załącznikami,
b) oceny dokumentów pod względem wydatków kwalifikujących się do współfinansowania,
c) oceny dokumentów stanowiących podstawę do wydatkowania środków w zakresie objętym projektem,
d) gromadzenia kopii dokumentów niezbędnych do ubiegania się o refundację poniesionych wydatków związanych z realizacją projektów,
e) przygotowywanie wniosków o płatność, harmonogramów, oświadczeń w zakresie trwałości projektów;
3) utrzymywanie bieżących kontaktów z instytucjami zarządzającymi, wdrażającymi i pośredniczącymi w sprawach realizacji podpisanych umów o dofinansowanie oraz w zakresie informacji, kontroli i sprawozdawczości dotyczących projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
4) współpraca z Wydziałem Finansowym w zakresie planowania i rozliczania wydatków objętych projektem;
5) archiwizacja dokumentów dotyczących realizowanych projektów;
6) informowanie zainteresowanych wydziałów Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu o istniejących programach i procedurach pozyskiwania środków finansowych z funduszu Unii Europejskiej i innych;
7) wspieranie jednostek organizacyjnych Powiatu odpowiedzialnych za realizację projektu w zakresie:
a) przygotowania wniosku aplikacyjnego,
b) oceny dokumentów pod względem wydatków kwalifikujących się do współfinansowania z funduszy strukturalnych;
8) nawiązywanie współpracy partnerskiej z regionami z krajów Unii Europejskiej w celu realizacji wspólnych projektów;
9) współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wspólnych projektów;
10) pomoc w zakresie dostarczenia niezbędnych informacji wydziałom i jednostkom organizacyjnym Powiatu dotyczących, monitoringu i sprawozdawczości realizowanych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
11) systematyczna aktualizacja informacji dotyczących tematyki funduszy;
12) opracowywanie założeń zadań inwestycyjnych Powiatu oraz organizowanie realizacji planowanych inwestycji w zakresie zadań własnych Powiatu i zadań z zakresu administracji rządowej;
13) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Powiatu, komórkami organizacyjnymi Starostwa, projektantami w zakresie przygotowania inwestycji;
14) kontrola realizacji inwestycji w zakresie rzeczowym oraz zgodności finansowania poszczególnych etapów inwestycji zgodnie z umową i eliminowania niekorzystnych zjawisk występujących w tym zakresie;
15) współdziałanie z Wydziałem Administracyjnym- dział zamówień publicznych, Komisją Przetargową poprzez przygotowywanie specyfikacji technicznej, dokumentacji, materiałów niezbędnych do zadań inwestycyjnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych;
16) weryfikacja i akceptacja kosztorysów szacunkowych i inwestorskich sporządzonych w celu określenia kosztów danego przedsięwzięcia, opracowywanie przedmiarów i kosztorysów inwestorskich;
17) zabezpieczenie nadzoru inwestycyjnego i nadzór nad realizacją poszczególnych procesów inwestycyjnych, prowadzenie nadzoru inwestorskiego;
18) kontrola wykonywania robót budowlanych z założonym harmonogramem rzeczowo – finansowym inwestycji;
19) przygotowywanie, realizacja i rozliczanie zadań inwestycyjnych w zakresie objętym umową finansowanych ze środków własnych, krajowych i zagranicznych;
20) zlecanie napraw, przeglądów, robót remontowych w zakresie utrzymania obiektów i urządzeń komunalnych stanowiących własność Powiatu.
2. W zakresie gospodarki nieruchomościami:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie scaleń i wymian gruntów;
2) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem i orzecznictwem z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych, a w szczególności:
a) wyłączanie gruntów rolnych z produkcji rolniczej,
b) opiniowanie zmian w planach zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie przeznaczania gruntów na cele nierolnicze oraz kierunków zagospodarowania przestrzennego,
c) sprawozdawczość z zakresu ochrony gruntów rolnych,
d) opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie ich zgodności z wymogami przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
3) prowadzenie spraw związanych z orzecznictwem i gospodarowaniem zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i zasobem nieruchomości Powiatu poprzez:
a) ewidencjonowanie nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu, ewidencjonowanie gruntów Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, prowadzenie wykazów dla potrzeb Krajowego Zasobu Nieruchomości,
b) zapewnianie wyceny nieruchomości oraz naliczanie należności z tytułu ich udostępnienia,
c) nabywanie, zbywanie, zamiana, darowizny,
d) oddawanie: w zarząd, trwały zarząd, użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę, najem, użyczenie nieruchomości oraz rozliczanie należności z tego tytułu,
e) opiniowanie podziału nieruchomości,
f) przygotowanie umów na czasowe wejście w teren nieruchomości Skarbu Państwa lub Powiatu oraz przygotowanie wszelkich pism, wniosków i projektów uchwał w tych sprawach;
4) wykonywanie zadań w sprawach:
a) wywłaszczania nieruchomości, ograniczania praw do nieruchomości i ustalania odszkodowań z tego tytułu,
b) ustalenie odszkodowania za nieruchomości pozostające w dniu 31.12.1998 roku we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, niestanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne,
c) przekształcania prawa użytkowania wieczystego, przysługującego osobom fizycznym, prawnym i spółdzielniom - w prawo własności,
d) zwrotu wywłaszczonych nieruchomości,
e) związanych z orzecznictwem i gospodarką nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa,
f) w zakresie przenoszenia własności działek siedliskowych i dożywotnich na rzecz byłych właścicieli,
g) dotyczących mienia gromadzkiego i wspólnot gruntowych, a w szczególności ustalanie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie oraz ustalanie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów;
5) ewidencjonowanie pozostałych środków trwałych Powiatu;
6) regulacja stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu;
7) występowanie o zmianę w planach zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości będących własnością Powiatu lub Skarbu Państwa, występowanie o wydanie warunków zabudowy dla tych nieruchomości;
8) uzgadnianie projektów podziałów nieruchomości;
9) podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych dotyczących mienia powiatu;
10) obciążanie nieruchomości innymi prawami rzeczowymi;
11) przyjmowanie operatów szacunkowych;
12) sprawowanie bezpośredniego zarządu nad obiektami mienia Powiatu;
13) nadzór nad utrzymaniem powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych Starostwa, w tym prowadzenie książek obiektów budowlanych, książek rewizyjnych dla urządzeń technicznych; przeglądów technicznych budynków zarządzanych przez wydział, a w szczególności ppoż., instalacji gazowych, elektrycznych, kominiarskich, sprawności urządzeń dźwigowych;
14) zabezpieczenie mienia Powiatu;
15) przygotowywanie, realizacja i rozliczanie zleceń operatów szacunkowych, opracowań geodezyjnych niezbędnych do prowadzonych spraw;
16) sporządzanie informacji o stanie mienia powiatu w zakresie gospodarki nieruchomościami;
17) prowadzenie rejestru umów i faktur;
18) administrowanie budynkami i innymi rzeczowymi składnikami majątkowymi będącymi w posiadaniu Powiatu Mieleckiego, w tym szczególności zapewnienie:
a) odpowiedniego ich zabezpieczenia i dozoru, a także ochrony przeciwpożarowej,
b) przeprowadzenia niezbędnych remontów budynków, konserwacji i napraw urządzeń, instalacji technicznych, sprzętu biurowego,
c) prowadzenia ewidencji rzeczowej majątku,
d) utrzymania ładu, porządku i czystości w budynkach Powiatu Mieleckiego,
e) ubezpieczenie mienia ruchomengo i nieruchomego Powiatu Mieleckiego;
3. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.
DOKUMENTY
13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024
LICZBA LUDNOŚCI
132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego
PIENIĄDZE
240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku