Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

zadania_wydzialu22.jpg

§ 36. Do zadań Wydziału Finansowego (F) należy:

1. Z zakresu zadań Głównego Księgowego:

1) prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu-organu;
2) prowadzenie rachunkowości Starostwa- jednostki budżetowej;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych (dotyczy Starostwa, jako jednostki budżetowej);
4) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
5) nadzór nad prawidłowym i terminowym obiegiem dokumentów księgowych;
6) przekazywanie środków, z uwzględnieniem środków zabezpieczonych w planie finansowym, w szczególności:

a) spłaty zaciągniętych kredytów i pożyczek,
b) dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami,
c) na wydatki jednostek budżetowych,
d) na zadania realizowane na podstawie porozumień /umów/;

7) dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
8) sporządzanie sprawozdań finansowych (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu) Starostwa jako jednostki budżetowej oraz Powiatu z wykonania budżetu Powiatu;
9) przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych i statystycznych zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej;
10) nadzór i kontrola jednostkowych sprawozdań budżetowych i operacji Starostwa Powiatowego, jako jednostki budżetowej;
11) opracowywanie projektu planu finansowego Starostwa w oparciu o projekty rzeczowo – finansowe poszczególnych wydziałów i stanowisk merytorycznych Starostwa;
12) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości;
13) nadzorowanie częstotliwości i terminów inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów i przygotowywanie projektów zarządzeń kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników mienia jednostki, rozliczanie wyników inwentaryzacji w księgach rachunkowych.

2. W celu realizacji swoich zadań Główny Księgowy ma prawo żądać od kierowników komórek organizacyjnych udzielenia informacji i wyjaśnień niezbędnych do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej.

3. Główny Księgowy bezpośrednio odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Starostwa.

4. Z zakresu prowadzenia rachunkowości i obsługi finansowej:

1) prowadzenie rachunkowości i obsługi finansowej Starostwa, jako jednostki budżetowej, organu (budżet powiatu), dochodów Skarbu Państwa i funduszy specjalnych;
2) przygotowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, procedur regulujących zasady rachunkowości w Starostwie, w tym związanych z wykonywaniem zadań z udziałem środków pomocowych oraz zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
3) wykonywanie kontroli wewnętrznej (wstępnej) w ramach praw i obowiązków Głównego Księgowego;
4) zapewnienie zgodności danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych i finansowych z ewidencją księgową;
5) kontrolowanie dokumentacji dotyczącej obrotu rzeczowymi składnikami majątku;
6) prowadzenie ewidencji majątku trwałego;
7) wystawianie faktur sprzedażowych;
8) monitorowanie płynności finansowej powiatu;
9) kompletowanie, przechowywanie i archiwizacja dokumentów papierowych związanych z księgami rachunkowymi;
10) współpraca z bankami w zakresie prowadzenia obsługi bankowej.

5. Z zakresu rozliczania i wypłaty wynagrodzeń oraz innych świadczeń osobowych:

1) prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracowników Starostwa, osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz radnych powiatu;
2) prowadzenie dokumentacji podatkowej i rozliczeniowej w zakresie podatku dochodowego i rozliczeniowej do ZUS od pracowników starostwa, osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych i radnych powiatu;
3) naliczanie i wypłata wynagrodzeń;
4) naliczanie i przekazywanie składek ZUS, podatków oraz innych potrąceń;
5) rozliczanie i wypłata delegacji służbowych;
6) przygotowywanie zaświadczeń dotyczących osiągniętych dochodów.

6. Z zakresu windykacji należności:

1) wysyłanie wezwań do zapłaty w zakresie należności cywilno-prawnych;
2) wysyłanie upomnień zawierających wezwanie do zapłaty w zakresie należności, do których stosuje się przepisy o egzekucji w administracji;
3) przekazywanie dokumentacji dotyczącej windykacji należności cywilno-prawnych do Radcy Prawnego celem dalszej egzekucji;
4) przekazywanie dokumentacji dotyczącej windykacji należności publiczno-prawnych do wydziału merytorycznego celem dalszej egzekucji, (wystawienia tytułu egzekucyjnego);
5) stałe monitowanie ściągalności należności.

7. Z zakresu planowania budżetu i obsługa jego realizacji:

1) opracowywanie oraz aktualizacja wieloletniej prognozy finansowej;
2) przygotowanie projektu uchwały budżetowej i budżetu powiatu;
3) nadzór nad prawidłowością sporządzania projektów planów finansowych;
4) nadzór nad prawidłowością sporządzania i wykonywania planów finansowych przez jednostki budżetowe powiatu;
5) przygotowywanie uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w sprawach związanych z uchwałą budżetową, budżetem powiatu i wieloletnią prognozą finansową;
6) ewidencja zmian w budżecie powiatu;
7) analiza i kontrola wykonania budżetu i wykorzystania środków planowanych w budżecie powiatu;
8) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu i wieloletniej prognozy finansowej;
9) bieżąca współpraca z jednostkami budżetowymi, wydziałami Starostwa oraz komisjami Rady Powiatu w zakresie spraw związanych z budżetem powiatu;
10) współpraca z bankami w związku z zaciągniętymi kredytami, pożyczkami oraz udzielonymi poręczeniami.

8. Z zakresu sprawozdawczości budżetowej i finansowej:

1) sporządzanie sprawozdań jednostkowych budżetowych i finansowych z jednostki (Starostwa) i organu;
2) sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej budżetowej i finansowej powiatu na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek budżetowych i organizacyjnych;
3) przekazywanie sprawozdań do instytucji nadrzędnych;
4) składanie deklaracji na podatek od środków transportu.

9. Z zakresu rozliczania podatku VAT:

1) przygotowywanie procedur regulujących zasady rozliczeń podatku VAT;
2) rozliczanie podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
3) sporządzanie jednostkowych oraz zbiorczych rejestrów i deklaracji VAT;
4) koordynowanie występowania o interpretacje podatkowe w zakresie podatku VAT;
5) przekazywanie deklaracji i innych dokumentów w zakresie VAT;
6) sporządzanie i przesyłanie zbiorczych JPK;
7) inwentaryzacji mienia;
8) przeprowadzenie inwentaryzacji w zakresie potwierdzenia sald;
9) przeprowadzenie inwentaryzacji drogą weryfikacji sald;
10) zaewidencjonowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych i ich rozliczenie.

10. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.

Kazimierz Gacek Starosta Powiatu Mieleckiego

Kazimierz Gacek

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024

LICZBA LUDNOŚCI

132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku