Starostwo Powiatowe w Mielcu
Starostwo Powiatowe w Mielcu
§ 36. Do zadań Wydziału Finansowego (F) należy:
1. Z zakresu zadań Głównego Księgowego:
1) prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu-organu;
2) prowadzenie rachunkowości Starostwa- jednostki budżetowej;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych (dotyczy Starostwa, jako jednostki budżetowej);
4) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
5) nadzór nad prawidłowym i terminowym obiegiem dokumentów księgowych;
6) przekazywanie środków, z uwzględnieniem środków zabezpieczonych w planie finansowym, w szczególności:
a) spłaty zaciągniętych kredytów i pożyczek,
b) dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami,
c) na wydatki jednostek budżetowych,
d) na zadania realizowane na podstawie porozumień /umów/;
7) dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
8) sporządzanie sprawozdań finansowych (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu) Starostwa jako jednostki budżetowej oraz Powiatu z wykonania budżetu Powiatu;
9) przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych i statystycznych zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej;
10) nadzór i kontrola jednostkowych sprawozdań budżetowych i operacji Starostwa Powiatowego, jako jednostki budżetowej;
11) opracowywanie projektu planu finansowego Starostwa w oparciu o projekty rzeczowo – finansowe poszczególnych wydziałów i stanowisk merytorycznych Starostwa;
12) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości;
13) nadzorowanie częstotliwości i terminów inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów i przygotowywanie projektów zarządzeń kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników mienia jednostki, rozliczanie wyników inwentaryzacji w księgach rachunkowych.
2. W celu realizacji swoich zadań Główny Księgowy ma prawo żądać od kierowników komórek organizacyjnych udzielenia informacji i wyjaśnień niezbędnych do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej.
3. Główny Księgowy bezpośrednio odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Starostwa.
4. Z zakresu prowadzenia rachunkowości i obsługi finansowej:
1) prowadzenie rachunkowości i obsługi finansowej Starostwa, jako jednostki budżetowej, organu (budżet powiatu), dochodów Skarbu Państwa i funduszy specjalnych;
2) przygotowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, procedur regulujących zasady rachunkowości w Starostwie, w tym związanych z wykonywaniem zadań z udziałem środków pomocowych oraz zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
3) wykonywanie kontroli wewnętrznej (wstępnej) w ramach praw i obowiązków Głównego Księgowego;
4) zapewnienie zgodności danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych i finansowych z ewidencją księgową;
5) kontrolowanie dokumentacji dotyczącej obrotu rzeczowymi składnikami majątku;
6) prowadzenie ewidencji majątku trwałego;
7) wystawianie faktur sprzedażowych;
8) monitorowanie płynności finansowej powiatu;
9) kompletowanie, przechowywanie i archiwizacja dokumentów papierowych związanych z księgami rachunkowymi;
10) współpraca z bankami w zakresie prowadzenia obsługi bankowej.
5. Z zakresu rozliczania i wypłaty wynagrodzeń oraz innych świadczeń osobowych:
1) prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracowników Starostwa, osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz radnych powiatu;
2) prowadzenie dokumentacji podatkowej i rozliczeniowej w zakresie podatku dochodowego i rozliczeniowej do ZUS od pracowników starostwa, osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych i radnych powiatu;
3) naliczanie i wypłata wynagrodzeń;
4) naliczanie i przekazywanie składek ZUS, podatków oraz innych potrąceń;
5) rozliczanie i wypłata delegacji służbowych;
6) przygotowywanie zaświadczeń dotyczących osiągniętych dochodów.
6. Z zakresu windykacji należności:
1) wysyłanie wezwań do zapłaty w zakresie należności cywilno-prawnych;
2) wysyłanie upomnień zawierających wezwanie do zapłaty w zakresie należności, do których stosuje się przepisy o egzekucji w administracji;
3) przekazywanie dokumentacji dotyczącej windykacji należności cywilno-prawnych do Radcy Prawnego celem dalszej egzekucji;
4) przekazywanie dokumentacji dotyczącej windykacji należności publiczno-prawnych do wydziału merytorycznego celem dalszej egzekucji, (wystawienia tytułu egzekucyjnego);
5) stałe monitowanie ściągalności należności.
7. Z zakresu planowania budżetu i obsługa jego realizacji:
1) opracowywanie oraz aktualizacja wieloletniej prognozy finansowej;
2) przygotowanie projektu uchwały budżetowej i budżetu powiatu;
3) nadzór nad prawidłowością sporządzania projektów planów finansowych;
4) nadzór nad prawidłowością sporządzania i wykonywania planów finansowych przez jednostki budżetowe powiatu;
5) przygotowywanie uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w sprawach związanych z uchwałą budżetową, budżetem powiatu i wieloletnią prognozą finansową;
6) ewidencja zmian w budżecie powiatu;
7) analiza i kontrola wykonania budżetu i wykorzystania środków planowanych w budżecie powiatu;
8) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu i wieloletniej prognozy finansowej;
9) bieżąca współpraca z jednostkami budżetowymi, wydziałami Starostwa oraz komisjami Rady Powiatu w zakresie spraw związanych z budżetem powiatu;
10) współpraca z bankami w związku z zaciągniętymi kredytami, pożyczkami oraz udzielonymi poręczeniami.
8. Z zakresu sprawozdawczości budżetowej i finansowej:
1) sporządzanie sprawozdań jednostkowych budżetowych i finansowych z jednostki (Starostwa) i organu;
2) sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej budżetowej i finansowej powiatu na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek budżetowych i organizacyjnych;
3) przekazywanie sprawozdań do instytucji nadrzędnych;
4) składanie deklaracji na podatek od środków transportu.
9. Z zakresu rozliczania podatku VAT:
1) przygotowywanie procedur regulujących zasady rozliczeń podatku VAT;
2) rozliczanie podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
3) sporządzanie jednostkowych oraz zbiorczych rejestrów i deklaracji VAT;
4) koordynowanie występowania o interpretacje podatkowe w zakresie podatku VAT;
5) przekazywanie deklaracji i innych dokumentów w zakresie VAT;
6) sporządzanie i przesyłanie zbiorczych JPK;
7) inwentaryzacji mienia;
8) przeprowadzenie inwentaryzacji w zakresie potwierdzenia sald;
9) przeprowadzenie inwentaryzacji drogą weryfikacji sald;
10) zaewidencjonowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych i ich rozliczenie.
10. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.
DOKUMENTY
13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024
LICZBA LUDNOŚCI
132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego
PIENIĄDZE
240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku