Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

zadania_wydzialu22.jpg

§ 46. 1. Do podstawowych zadań Rzecznika Konsumentów (OK) należy:

1) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów;
2) wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
3) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
4) współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów;
5) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
6) w terminie do dnia 31 marca każdego roku, przedkładanie Staroście do zatwierdzenia rocznego sprawozdania ze swej działalności w roku poprzednim oraz przekazywanie go właściwej miejscowo delegaturze urzędu ochrony konkurencji i konsumentów.

2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów bezpośrednio podlega Staroście. Wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów oraz bezpłatnego poradnictwa w sporach konsumentów z przedsiębiorcami.

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów może zgłosić się każdy, kto potrzebuje pomocy w zakresie ochrony interesów konsumentów, czuje się oszukany przez profesjonalistów lub ma zastrzeżenia, co do jakości nabytych towarów lub usług. Rzecznik udziela informacji w jaki sposób należy dochodzić swoich roszczeń tj. kiedy można domagać się wymiany wadliwego towaru na nowy, kiedy można żądać obniżenia ceny towaru lub też kiedy można odstąpić od umowy. W wielu przypadkach Rzecznik podejmuje interwencje u przedsiębiorców, którzy nie chcą uznać praw konsumenta lub bezpodstawnie odsyłają konsumenta do producenta lub importera.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad bezpłatnie.

W celu podjęcia sprawy do rozpatrzenia przez Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów, konieczne jest przedstawienie dokumentów związanych z reklamacją towaru lub usługi tj. dowodu zakupu (paragon, rachunek, faktura VAT), umowy, zgłoszenia reklamacyjnego jak również wszelkiej korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą w sprawie danej reklamacji. Rzecznik udziela porad mieszkańcom powiatu mieleckiego telefonicznie, korespondencyjnie oraz osobiście.

Porady telefoniczne obejmują udzielanie odpowiedzi na pytania konsumentów w zakresie obowiązujących przepisów dotyczących praw konsumentów, wskazanie drogi i niezbędnych czynności, koniecznych do podjęcia przez konsumenta postępowania reklamacyjnego. Porady telefoniczne udzielane są przez cały czas pełnionych obowiązków.


Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 roku Nr 86, poz. 804 z późniejszymi zmianami). W działalności Rzecznika zastosowanie maja również przepisy innych aktów prawnych dotyczące ochrony praw konsumentów w niżej wymienionych przepisach prawa :

  • ustawa Kodeks cywilny z dnia 23.04.1964 r.(Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
  • ustawa Kodeks postępowania cywilnego z dnia 17.11.1964 r. (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.)
  • ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27.07 2002 roku (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 roku z późn. zm.)
  • ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny z dnia 02.03.2000 roku (Dz. U. Nr 22, poz. 271 z póz. zm.)
  • ustawa o kredycie konsumenckim z dnia 20.07.2001 r. (Dz. U. Nr 100, poz. 1081 z późn zm.)
  • ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów z dnia 12.12.2003 r. (Dz. U. Nr 229 z 2003 roku, poz. 2275 z późn. zm.)
  • ustawa o cenach z dnia 05.07.2001 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.)
  • ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16.04.1993 r. (Dz. U. Nr 153 z 2003 roku, poz. 1503 z późn. zm.)
  • ustawa o usługach turystycznych z dnia 29.08.1997 r. (Dz. U. Nr 223 z 2004 roku, poz. Nr 2268 z późn. zm.)
  • ustawa o Inspekcji Handlowej z dnia 15.12.2000 r. (Dz. U. Nr 4 z 2001 roku, poz. 25 z późn. zm.)
  • ustawa prawo telekomunikacyjne z dnia 16.07.2004 r. (Dz. U. nr 171 z 2004 roku, poz. 1800 z późn. zm.)
  • ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 05.06.1998 roku (Dz. U. Nr 142 z 2001 roku, poz. 1592 z późn. zm.)
Kazimierz Gacek Starosta Powiatu Mieleckiego

Kazimierz Gacek

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024

LICZBA LUDNOŚCI

132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku