Starostwo Powiatowe w Mielcu
Starostwo Powiatowe w Mielcu
§ 46. 1. Do podstawowych zadań Rzecznika Konsumentów (OK) należy:
1) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów;
2) wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
3) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
4) współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów;
5) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
6) w terminie do dnia 31 marca każdego roku, przedkładanie Staroście do zatwierdzenia rocznego sprawozdania ze swej działalności w roku poprzednim oraz przekazywanie go właściwej miejscowo delegaturze urzędu ochrony konkurencji i konsumentów.
2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów bezpośrednio podlega Staroście. Wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów oraz bezpłatnego poradnictwa w sporach konsumentów z przedsiębiorcami.
Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów może zgłosić się każdy, kto potrzebuje pomocy w zakresie ochrony interesów konsumentów, czuje się oszukany przez profesjonalistów lub ma zastrzeżenia, co do jakości nabytych towarów lub usług. Rzecznik udziela informacji w jaki sposób należy dochodzić swoich roszczeń tj. kiedy można domagać się wymiany wadliwego towaru na nowy, kiedy można żądać obniżenia ceny towaru lub też kiedy można odstąpić od umowy. W wielu przypadkach Rzecznik podejmuje interwencje u przedsiębiorców, którzy nie chcą uznać praw konsumenta lub bezpodstawnie odsyłają konsumenta do producenta lub importera.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela porad bezpłatnie.
W celu podjęcia sprawy do rozpatrzenia przez Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów, konieczne jest przedstawienie dokumentów związanych z reklamacją towaru lub usługi tj. dowodu zakupu (paragon, rachunek, faktura VAT), umowy, zgłoszenia reklamacyjnego jak również wszelkiej korespondencji prowadzonej ze sprzedawcą w sprawie danej reklamacji. Rzecznik udziela porad mieszkańcom powiatu mieleckiego telefonicznie, korespondencyjnie oraz osobiście.
Porady telefoniczne obejmują udzielanie odpowiedzi na pytania konsumentów w zakresie obowiązujących przepisów dotyczących praw konsumentów, wskazanie drogi i niezbędnych czynności, koniecznych do podjęcia przez konsumenta postępowania reklamacyjnego. Porady telefoniczne udzielane są przez cały czas pełnionych obowiązków.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 roku Nr 86, poz. 804 z późniejszymi zmianami). W działalności Rzecznika zastosowanie maja również przepisy innych aktów prawnych dotyczące ochrony praw konsumentów w niżej wymienionych przepisach prawa :
DOKUMENTY
13 660-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w II kwartale 2024
LICZBA LUDNOŚCI
132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego
PIENIĄDZE
240 310 382-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2024 roku