Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

Wnioski po spotkaniu w Urzędzie Miejskim w dniu 5 maja 2025 roku z udziałem mieszkańców i Prezydenta Miasta Mielca w sprawie uciążliwości związanych z funkcjonowaniem obiektu „Tropicana” zlokalizowanego przy ul. Jagodowej w Mielcu.

09.05.2025 Kategoria: Informacje


Wnioski po spotkaniu w Urzędzie Miejskim w dniu 5 maja 2025 roku z udziałem mieszkańców i Prezydenta Miasta Mielca w sprawie uciążliwości związanych z funkcjonowaniem obiektu „Tropicana” zlokalizowanego przy ul. Jagodowej w Mielcu.

Starosta Powiatu Mieleckiego w związku licznymi zgłoszeniami okolicznych mieszkańców w sprawie nadmiernego hałasu powodowanego działalnością Ośrodka „Tropicana” w Mielcu wszczął postępowanie administracyjne w przedmiocie nałożenia obowiązku ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko podmiotu organizującego imprezy rozrywkowe na terenie ośrodka rekreacyjno-wypoczynkowego „zlokalizowanego przy ul. Jagodowej w Mielcu.

Mieszkańcy skarżą się jednak nie tylko na uciążliwy hałas spowodowany pracą urządzeń nagłaśniających, ale przede wszystkim na liczne zakłócenia porządku publicznego, krzyki i śpiewy uczestników imprez, parkowanie samochodów w miejscach niedozwolonych w sposób ograniczający przejazd drogą miejską, wtargnięcia na prywatne posesje, bójki po zakończeniu imprez, spożywanie alkoholu i innych środków odurzających również przed ich domami, załatwianie potrzeb fizjologicznych  w przypadkowych miejscach, legalności budowli znajdujących się na terenie ośrodka.  

Uwagi, które mieszkańcy przedstawiają były składane do władz miasta, tym niemniej Starosta kierując się interesem mieszkańców powiatu pisemnie zwrócił się o podjęcie działań do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarny, Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Powiatowej Policji, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Starosta zauważa, że w zakresie utrzymania porządku przy obiekcie tzw. Tropicany władze miasta mogą wykorzystać podległą im Straż Miejską.

Sprawa sprzedaży alkoholu, utrzymania porządku to wyłączne kompetencje samorządu miasta, w tym gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Najbardziej dokuczliwe problemy wskazywane przez mieszkańców związane są z alkoholem i możliwie również z innymi używkami. Mieszkańcy składali wnioski do Prezydenta Miasta Mielca, Rady Miasta Mielca w celu cofnięcia koncesji na sprzedaż alkoholu, kontrolę organizatora imprez w związku z powtarzającymi się zakłóceniami porządku publicznego – przedkładając kilkadziesiąt wyroków sądu z art. 51 kodeksu wykroczeń.

Problemy mieszkańców osiedla Rzochów zainicjowały postępowanie wyjaśniające przeprowadzone przez Starostę, który po czynnościach kontrolnych przekazał swoje wnioski do Prezydenta.

Prezydent Miasta Mielca, poinformował Starostę pismem znak: ŚE.604.2.2024.EŻ-8 z dnia 18 października 2024 roku, , że w omawianym przypadku zastosowanie znajdą przepisy art. 156 ust. 1 ustawy POŚ, który stanowi, iż „zabrania się używania instalacji lub urządzeń nagłaśniających na publicznie dostępnych terenach miast, terenach zabudowanych oraz na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe„ oraz że „w ww. sytuacji nie są potrzebne dodatkowe ograniczenia na podstawie art. 157 p.o.s, czy też pomiary hałasu, wystarczy ww. zakaz aby skorzystać z pomocy policji”, co jest jednoznaczne z sugestią w kierunku Starosty aby nie prowadził pomiarów hałasu.

Ponadto na propozycję Starosty dotyczącą wprowadzenia ograniczeń przez Radę Miejską Prezydent za Radę Miejską oświadczył, że „ Rada Miejska w Mielcu nie zamierza obecnie skorzystać z prerogatywy ustanawiania w drodze uchwały ograniczenia czasowego funkcjonowania instalacji lub korzystania   z urządzeń emitujących hałas na tym obszarze w trybie art. 157 p.o.ś.”

Tym samym skoro władze miasta wyraźnie wskazały brak potrzeby badań hałasu i stwierdziły nielegalność i bezprawność imprez z udziałem urządzeń nagłaśniających to niezrozumiałym jest przekazywanie do Starostwa Powiatowego kolejnych zgłoszeń przez Prezydenta Miasta Mielca w sprawie uciążliwości akustycznych i sugerowanie, aby Starosta Mielecki podejmował działania.

Mieszkańcy wskazują, że liczba uczestników imprez często przekracza 1000 osób, co wskazuje na charakter masowy takich imprez, do których stosuje się ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych. Organizowanie imprezy masowej wymaga uprzedniej zgody Prezydenta po spełnieniu przez organizatora szeregu obowiązków m.in. w zakresie dróg ewakuacyjnych, wyposażenia miejsca imprezy w sprzęt ratowniczy i gaśniczy, spełnieniu wymogów z prawa budowlanego, sanitarnych i ochrony przeciwpożarowej. Organizator jest zobowiązany do wystąpienia minimum 30 dni przed taką imprezą o zgodę do Prezydenta przedkładając niezbędna dokumentację oraz występuje o opinie do Policji, Straży Pożarnej, Zespołu Ratownictwa Medycznego i Inspektora Sanitarnego. Do wyłącznej kompetencji Prezydenta jest weryfikowanie czy impreza nosi charakter masowej. Organizowanie imprez masowych bez zezwolenia jest zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawieniu wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Starostwo powiatowe szanuje kompetencje i władztwo Prezydenta i Rady Miejskiej starając się nie naruszać samodzielności samorządu gminnego. Wierzymy w zdolność do rozwiązania tego problemu   i jednocześnie staramy się świadczyć pomoc i wsparcie w sposób transparentny dla mieszkańców, przedsiębiorcy i władz miasta.

Pomimo licznych prawnych uwarunkowań, które mogą ograniczyć skuteczność tego działania podjęliśmy postępowanie zmierzające do wydania decyzji o ograniczeniu oddziaływania na środowisko (hałas). Do jej wydania potrzebne są m.in. dowody przekroczenia hałasu, czyli sprawozdanie z pomiarów wykonane przez jednostkę posiadającą akredytację. Sprawozdania z pomiarów przedkładane przez mieszkańców, w tym pomiary wykonane przez mobilną stację pomiarową Urzędu Miejskiego Mielca nie spełniają tych kryteriów. Starosta rozważał wydanie decyzji o dopuszczanym poziomie hałasu w trybie art. 115a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U.2024.54 ze zm.). Przepisy dopuszczają wydanie decyzji, kiedy mamy do czynienia z zakładem. Przez zakład w świetle art. 3 pkt 48 ustawy POŚ rozumie się jedną lub kilka instalacji wraz z terenem, do którego prowadzący posiada tytuł prawny oraz znajdującymi się na nim urządzeniami. Starosta Mielecki przeprowadził oględziny terenu gdzie odbywają się imprezy stanowiące uciążliwości akustyczne dla okolicznych mieszkańców. Uzyskano informację od organizatora imprez, że teren wprawdzie jest otwarty od poniedziałku do niedzieli, ale uciążliwe imprezy odbywają się tylko w sezonie letnim, mniej więcej w okresie: początek czerwca – koniec sierpnia, co około 2 tygodnie – w piątek. Należy dodać, że  sprzęt grający nie znajduje się stale na terenie obiektu, gdzie odbywają się dyskoteki, jest natomiast przywożony na około godzinę przed rozpoczęciem dyskoteki i umieszczany na drewnianym podeście/paleta obok sceny, na której gra DJ i są to dwa duże głośniki, które zabierane są z obiektu zaraz po zakończeniu dyskoteki. Mając na względzie zebrany materiał dowodowy stwierdzono, że przywożone tylko na okres trwania imprezy rozrywkowej głośniki nie są trwale związane z podłożem, ich położenie jest czasowe. Można je doraźnie ustawiać, konfigurować i kierować w dowolną stronę, co może zmieniać natężenie dźwięku na obszarze pomiaru. Stąd też nie stanowią instalacji w myśl definicji ustawowej. Mimo to w celu wydania decyzji Starostwo wybrało podmiot uprawniony i dysponujący odpowiednim sprzętem do pomiaru hałasu i przy najbliższych imprezach przeprowadzi stosowne pomiary. Decyzja Starosty nie ma rygoru natychmiastowej wykonalności i przysługują od niej środki zaskarżania, które mogą znacznie wydłużyć a nawet uniemożliwić zastosowanie tej decyzji.

Mając na uwadze powyższe ograniczenia Starosta zwracał się do władz miasta aby zastosować  zapisy art. 157 ust. 1 ustawy POŚ, który stanowi, że rada gminy może, w drodze uchwały, ustanawiać ograniczenia co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko. Podjęcie takiej uchwały pozwoliłoby na ustalenie konkretnych zasad funkcjonowania tego typu obiektu i wprowadzenie racjonalnych ograniczeń czasu funkcjonowania instalacji i urządzeń emitujących hałas. Uchwała uwzględniłaby równowagę pomiędzy interesem społecznym, a potrzebami młodzieży i przedsiębiorców, dla których działalność w godzinach nocnych jest istotna z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Wprowadzone regulacje nie musiałyby zakazywać prowadzenia działalności, a jedynie ograniczyły funkcjonowanie urządzeń emitujących hałas w godzinach, kiedy oddziaływanie na środowisko i mieszkańców jest najbardziej uciążliwe.

 

 

 

Galeria zdjęć

Kazimierz Gacek Starosta Powiatu Mieleckiego

Kazimierz Gacek

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

38 399-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w 2024 roku

LICZBA LUDNOŚCI

132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

289 735 202-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2025 roku