Podpisano umowę z Krajowego Programu Kolejowego za 188 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac na trasie Padew – Mielec – Dębica. Prace umożliwią wznowienie ruchu pasażerskiego i zapewnią sprawniejszy ruch towarowy.
W ciągu dwóch lat przebudowane będą perony na 9 stacjach i przystankach oraz tory na 32 km odcinku między Mielcem a Dębicą. Korzystnie zmieni się stan 37 obiektów, m.in. mostów, a także zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 40 przejazdach kolejowo-drogowych.
- Inwestujemy w polską kolej, aby stawała się nowocześniejsza i lepiej służyła ludziom. By łatwiejszy dostęp do niej mieli wszyscy mieszkańcy kraju. Linia nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica wykorzystywana jest obecnie tylko w ruchu towarowym, chcemy przywrócić ją także dla pasażerów. Konsekwentnie realizowany Krajowy Program Kolejowy pozwala zwiększyć standardy tras kolejowych, poprzez modernizację szlaków, przystanków. Olbrzymie środki – 67 mld zł w ramach KPK, przeznaczone na inwestycje, umożliwiają nam osiągnięcie celu, jakim jest kolej bezpieczna, punktualna i komfortowa. Zapewniają one funkcjonowanie transportu kolejowego w Polsce na wysokim poziomie – powiedział Adam Hamryszczak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.
- Rewitalizacja linii Padew- Mielec – Dębica nr 25, to ważna inwestycja dla regionu. Dzięki niej pociągi wrócą na trasę, a potrzebujemy dobrych połączeń kolejowych, bo to przekłada się na rozwój gospodarczy i lepsze wykorzystanie potencjału Podkarpacia. Linia nr 25 łączy aż trzy duże obszary przemysłowe Strefy Ekonomiczne w Mielcu, w Tarnobrzegu i w Dębicy a także daje połączenie z siecią szerokotorową i terminalem w Woli Baranowskiej. Dziewięć lat wspólnych - z europosłem Tomaszem Porębą - starań o remont tego traktu dziś kończy się tym miłym akcentem – powiedział Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Wygodniejsze stacje i przystanki
W ramach inwestycji PLK na trasie między Mielcem a Dębicą zwiększy się komfort 9 stacji i przystanków. W miejscowościach Mielec, Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Kochanówka, Pustynia będą nowe perony, wyposażone w ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne. Nowe obiekty z pochylniami i systemem oznakowania zapewnią wygodniejszą i łatwiejszą obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W stacji Mielec przewidziano budowę bezkolizyjnego przejścia pod torami, które ułatwi bezpieczne dojście do peronów. Lepszą komunikację w rejonie stacji zyskają także mieszkańcy.
- Inwestycje PLK na trasie Padew-Mielec-Dębica pozwolą reaktywować trasę dla przewozów pasażerskich. Zapewnią komfort podróży i obsługi pasażerów na 9 stacjach i przystankach. Nowe rozwiązania ułatwią komunikację także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Prace usprawnią również przewóz towarów. Dzięki rewitalizacji trasy, pierwsze pociągi pasażerskie między Mielcem a Dębicą pojadą od grudnia 2020 r., z prędkością maksymalną 120 km/h a towarowe – 70 km/h – powiedział Piotr Majerczak – Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Sprawne i bezpieczne przejazdy
W ramach inwestycji na odcinku Mielec - Dębica, zaplanowano m.in. wymianę torów na długości 32 km, przebudowę 37 obiektów inżynieryjnych (6 mostów, 31 przepustów) oraz 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w miejscowości Wojsław, Rzemień, Pustków, Pustynia. Prace zapewnią sprawniejszą i bezpieczniejszą jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, a towarowych – 70 km/h.
Umowę za 187 778 962,71 zł (netto) na zaprojektowanie prac na odcinku Padew – Mielec – Dębica wraz z wykonaniem robót na odcinku Mielec – Dębica, zrealizuje spółka zależna PLK Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Inwestycja planowana jest w latach 2018 - 2020.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew - Mielec - Dębica” wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 246 472 628,56 zł (wraz z podatkiem VAT), kwota dofinansowania 166 355 438,06 zł.