Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

Starosta o szczegółach decyzji ws. dyrektora szpitala

10.12.2020 Kategoria: Informacje


Po ponad dwóch miesiącach pracy, Zbigniew Torbus został odwołany ze stanowiska dyrektora mieleckiego szpitala przez Zarząd Powiatu. Czy władze powiatu musiały podjąć taką decyzję? Starosta wyjaśnia całą sprawę.

Przekroczony termin

Dyrektor szpitala nie złożył w wymaganym terminie 30 dni od dnia powołania oświadczenia majątkowego i to jest potwierdzony fakt. Zapewne dyrektor mógłby udzielić dokładnej odpowiedzi, co było przyczyną niezłożenia w terminie oświadczenia majątkowego – mówi starosta mielecki Stanisław Lonczak.

To był bardzo trudny okres dla szpitala, jego załogi i samego dyrektora. Był ogromny wzrost zachorowań i zgonów pacjentów. Wielogodzinne postoje karetek pogotowia przed szpitalem z pacjentami z całego województwa i zakażenia załogi szpitala. Wszystko to zapewne bardzo zajmowało czas dyrektora, bo musiał temu wszystkiemu wraz z personelem szpitala zaradzić i to było ważniejsze, niż inne sprawy – wyjaśnia starosta.

Czy władze starostwa musiały odwołać dyrektora? Czy pomimo faktu, że oświadczenie majątkowe zostało złożone po terminie zarząd musiał odwołać Zbigniewa Torbusa z funkcji dyrektora szpitala?

Przepisy prawa nakazują osobie powołanej na funkcję dyrektora szpitala, złożenie oświadczenia majątkowego w terminie 30 dni od dnia powołania. Jeżeli w tym terminie nie złoży oświadczenia majątkowego, to na podstawie przepisów o samorządzie powiatowym organ właściwy, w tym przypadku Zarząd Powiatu Mieleckiego, musi odwołać w terminie do 30 dni dyrektora – przekazuje Stanisław Lonczak.

Gdyby zarząd powiatu nie odwołał dyrektora z powodu niezłożenia w terminie oświadczenia majątkowego, mogłoby to skutkować oskarżeniem zarządu przez organy państwa (CBA, wojewoda) o nieprzestrzeganie prawa. W Polsce są odnotowane przypadki odwołań dyrektorów szpitali i ponownego powierzenia im obowiązków do czasu wyłonienia dyrektora po przeprowadzonej procedurze konkursowej. Nieodwołanie dyrektora w tej sytuacji prawnej byłoby naruszeniem prawa.

Zbigniew Tobrus i tak będzie zarządzał szpitalem. Jaki sens ma odwoływanie dyrektora, skoro i tak nadal wykonuje tę samą pracę jako pełniący obowiązki?

Niestety przepisy prawa mamy takie, a nie inne i przestrzegając ich podejmuje się czasami decyzje, które pozbawione są sensu, jak w tym przypadku – odpowiada starosta Stanisław Lonczak. Dyrektor nie został odwołany z powodu nadużyć czy zaniedbań w zarządzaniu, tylko z powodu przeoczenia terminu złożenia oświadczenia majątkowego, a więc z przyczyny wydawałoby się błahej. Z chwilą odwołania, tj. 7 grudnia musiał złożyć oświadczenie majątkowe a od dnia 8 grudnia, gdy zostało mu powierzone pełnienie obowiązków dyrektora szpitala, musi do 30 dni złożyć kolejne oświadczenie majątkowe.

Dyrektor składał oświadczenie majątkowe na początku maja tego roku i w listopadzie (po terminie).

Dla mnie jest to absurdalne, ale takie ktoś uchwalił przepisy prawa i nałożył takie obowiązki na dyrektorów szpitali i nie tylko, bo te przepisy prawa obowiązują wszystkich pracujących w samorządach na stanowiskach kierowniczych. Póki co, nie ma woli politycznej, aby zmienić przepisy prawa w tym zakresie – komentuje starosta.

Galeria zdjęć

Stanisław Lonczak Starosta Powiatu Mieleckiego

Stanisław Lonczak

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

9 922-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w I kwartale 2023

LICZBA LUDNOŚCI

135 817-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

190 100 000-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2023 roku 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L2016.119.1 z dnia 04.05.2016) informujemy, że:

Starostwo Powiatowe w Mielcu jest urzędem administracji samorządowej szczebla powiatowego, którego podstawą działania jako Powiatu Mieleckiego jest ustawa z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.). Realizowane przez urząd wynikają z powszechnie obowiązującego prawa. W związku z powyższym dla wykonywania naszych zadań przetwarzamy Państwa dane osobowe na następujących zasadach:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Mieleckiego z siedzibą ul. Wyspiańskiego 6, 39-300 Mielec, kontakt mailowy pod adresem: starostwo@powiat-mielecki.pl. reprezentowany przez Starostę Powiatu Mieleckiego.
2. Inspektorem ochrony danych jest Pan Piotr Wieczerzak, kontakt mailowy: iodo@powiat-mielecki.pl
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c. RODO w celu realizacji zadań nałożonych przepisami prawa tj. na podst. art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz innych ustaw wymienionych poniżej. Może się jednak zdarzyć, że będziemy przetwarzać Pani/Pana dane jeśli wyrazicie Państwo dobrowolną zgodę na takie przetwarzanie.
4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie:

  1. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
  2. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Powiatem Mieleckim przetwarzają dane osobowe dla których Administratorem jest Starostwo Powiatowe w Mielcu.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej;
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane w okresach określonych przepisami prawa w tym przez okresy podany w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów;
7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania i uzupełniania, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu oraz prawo do cofnięcia zgody na przetwarzenie danych. Co do zasady – zgodnie z art. 17 ust. 3 lit. b RODO nie przysługuje Pani/Panu prawo do usunięcia danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym). Jednakże przysługuje Pani prawo do żądania usunięcia danych jeśli:

  1. dane osobowe nie są już niezbędne do celów, których zostały zebrane,
  2. cofnięto zgodę na przetwarzanie danych osobowych (jeśli zostały dane zostały udostępnione za Pani/Pana zgodą),
  3. wniesiono sprzeciw wobec przetwarzania danych w przypadkach o których mowa w art. 21 RODO)
  4. dane osobowe były przetworzone niezgodnie z prawem.

8. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawagdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o  ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016  r. i innych aktów prawnych;
9. Pani/Pan nie będzie podlegał(a) zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w rozumieniu przepisów RODO.
10. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w Starostwie Powiatowym w Mielcu, przy czym podanie danych jest:

  • obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;
  • dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Twojej zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwość realizacji czynności urzędowych lub nie zawarcie umowy.
Zapisano