Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

Rusza nabór zgłoszeń do konkursu "Nasz Zabytek"

19.10.2022 Kategoria: Informacje


Mieszkasz na Podkarpaciu?  Interesujesz się lokalną historią, kulturą, ochroną zabytków? Znasz w swojej okolicy zabytkowe miejsca, którym warto dać nowe życie? Weź udział w konkursie Nasz Zabytek. Nabór zgłoszeń potrwa 4 tygodnie - od 3 października do 1 listopada 2022 r.

Nasz Zabytek to konkurs organizowany przez Fundację Most the Most dla każdego, kto chce pozytywnie wpływać na swoje otoczenie. Uczestnicy konkursu mogą zgłaszać zabytki ze swojej okolicy, którym warto przywrócić świetność. Następnie będą mogli zaproponować pomysł jak zwycięski zabytek może być wykorzystany przez lokalną społeczność. Zwycięski projekt uzyska od Fundacji Most the Most dofinansowanie (do 1 000 000 PLN). Właściciel zabytku przeznaczy je na rewaloryzację zabytku i dostosowanie go do wybranej w konkursie funkcji społecznej.

Konkurs „Nasz zabytek” jest podzielony na dwie części:
• I Konkurs – wybór jednego zabytku w województwie
Ważne – w konkursie można zgłaszać tylko zabytki nieruchome wpisane do rejestru zabytków, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków. W konkursie będą oceniane zabytki, które są własnością publiczną, czyli należą np. do jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa (kościoły i inne świątynie, które należą do parafii lub wspólnot wyznaniowych nie spełniają kryterium własności publicznej).
• II Konkurs – wybór pomysłów na nową funkcję społeczną zwycięskiego

Nasz Zabytek to konkurs o charakterze regionalnym i lokalnym. Ogłaszany jest sekwencyjnie w poszczególnych województwach, tak by docelowo objąć wszystkie województwa każdego roku. 3 października rusza 6., ostatnia już w tym roku edycja konkursu. Tym samym konkurs Nasz Zabytek odwiedzi ostatnie 3 z 16 województw i zamknie pierwszą ogólnopolską rundą konkursu, by w 2023 r. ponownie powrócić do każdego z regionów.

Udział w konkursie – krok po kroku

W konkursie może wziąć udział każdy (osoba fizyczna), kto chce zrobić coś dobrego dla lokalnej społeczności i regionu. Jak to zrobić?

I Konkurs – na wybór 1 zabytku w województwie (nabór zgłoszeń: 3.10 – 1.11. 2022 r.)
• Znajdź zabytek w okolicy, który jest dla Ciebie ważny i wart nadania mu nowej funkcji społecznej.
• Sprawdź czy miejsce, które chcesz zgłosić to na pewno zabytek nieruchomy wpisany do rejestru zabytków, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków i czy jest własnością jednostki publicznej.
• Zrób zdjęcie zabytku.
• Wypełnij i prześlij elektroniczny formularz zgłoszeniowy.
• Ważne! Im więcej zgłoszeń na zabytek tym większe szanse na jego zwycięstwo. Zachęć do udziału w konkursie swoich sąsiadów, znajomych i bliskich!

Więcej informacji, wskazówki jak sprawdzić zabytek oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie fundacji www.mostthemost.pl

Jeśli nie masz dostępu do internetu lub wypełnienie formularza sprawia Ci trudność, możesz zgłosić zabytek przez telefon: + 48 22 47 55 111 lub +48 517 884 088. Pamiętaj, żeby wcześniej przygotować podstawowe informacje na temat zgłaszanego zabytku.

II Konkurs – wybór zgłoszonych przez lokalną społeczność pomysłów na nową funkcję społeczną zwycięskiego zabytku. Nabór zgłoszeń rozpocznie się na początku stycznia 2023 r. i będzie trwał przez 3 tygodnie.

Dlaczego warto się zaangażować?

Udział w konkursie „Nasz zabytek” to pierwszy krok, by wykreować i zrealizować swoje pomysły. Przekonać się, że nasze zaangażowanie przynosi namacalne i wspaniałe efekty. Razem z mieszkańcami województw budujemy poczucie wpływu, sprawczości i odpowiedzialność za swoją małą ojczyznę. Ma to bardzo wymierny i namacalny efekt w postaci zrewaloryzowanych obiektów zabytkowych oraz ich nowych funkcji społecznych. Fundacji zależy na tym, aby zrewaloryzowany zabytek żył i żeby mieszkańcy mogli z niego aktywnie korzystać. To wiąże się również z propozycją inicjatyw i wydarzeń kulturalnych i artystycznych, których organizatorem i współorganizatorem jest Fundacja. Przykładem tego typu działań jest recital Jakuba Kuszlika w pałacu w Kiełczynie oraz koncert Waldemara Malickiego w Dworze w Niećkowie. Wydarzenia te, to efekt współpracy Fundacji oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. A to nie koniec współpracy między Fundacją Most the Most, a samorządami (właścicielami zabytków, które wygrały w Konkursie Nasz Zabytek). Fundacja uruchomiła we wrześniu pilotaż nowego programu Sieci chórów gminnych „Most the Music” w 4 miejscowościach, z których pochodzą zabytki – zwycięzcy dwóch pierwszych edycji konkursu Nasz Zabytek. Wezmą w nim udział dzieci z gmin: Sicienko (woj. kujawsko – pomorskie), Dzierżoniów ( woj. dolnośląskie), Uniejów (woj. łódzkie) oraz z Grajewa ( woj. podlaskie).

Od pilotażu do 6. Edycji, czyli krótka historia Konkursu Nasz Zabytek

Konkurs Nasz Zabytek rozpoczął się pilotażem w 2 województwach w czerwcu 2021 roku. Jako pierwsze odwiedziliśmy Podlasie i Dolny Śląsk – dwa krańce Polski, regiony różniące się historią, tradycją, architekturą, ale bardzo ciekawych i przede wszystkim bogatych w różnorodne zabytki. Pilotaż przyniósł nam wiele wspaniałych zgłoszeń i dwa pierwsze zwycięskie zabytki: Pałac w Kiełczynie (woj. dolnośląskie) oraz Dwór w Niećkowie (woj. podlaskie). Dał nam także mnóstwo pozytywnych doświadczeń oraz informacji zwrotnych od lokalnych społeczności. Jesienią 2021 roku Konkurs Nasz Zabytek ruszył w Łódzkiem i Kujawsko-Pomorskiem, w lutym 2022 roku ogłosiliśmy nabór zabytków w województwach: świętokrzyskim, lubuskim i warmińsko- mazurskim, a w kwietniu w kolejnych 3 województwach: pomorskim, opolskim i zachodniopomorskim. W sierpniu zabytki zgłaszali nam mieszkańcy Małopolski, Wielkopolski i Śląska. Za nami więc 5 edycji konkursu Nasz Zabytek w 13 województwach, gdzie zbudowaliśmy konkretne i wymierne zaangażowanie społeczne:
• 13 konkursów na wybór zabytku
• Prawie 5500 zgłoszeń zabytków od mieszkańców
• Prawie 500 zgłoszonych zabytków
• 10 konkursów na wybór funkcji społecznej zwycięskich zabytków
• prawie 700 zgłoszeń na pomysł funkcji społecznej zwycięskich zabytków
• 10 zwycięskich zabytków.

Zwycięskie zabytki to do tej pory:
• Pałac w Kiełczynie (woj. dolnośląskie),
• Dwór w Niećkowie (woj. podlaskie),
• Zespół pałacowo-parkowy w Kruszynie (woj. kujawsko-pomorskie),
• Dworek w Uniejowie (woj. łódzkie),
• Dawny magazyn solny w Nowej Soli (woj. lubuskie),
• „Murowaniec” w Moskorzewie (woj. świętokrzyskie).
• Dawna synagoga w Barczewie (woj. warmińsko – mazurskie)
• Budynek gospodarczy w Brusach (woj. pomorskie),
• Dwór w Przytoniu (woj. zachodniopomorskie),
• Budynek w zespole szkoły w Dziewkowicach (woj. opolskie).
Teraz z niecierpliwością czekamy na dawkę dobrej energii i przede wspaniałych zabytków od mieszkańców Mazowsza, Podkarpacia i Lubelszczyzny.

O Fundacji Most the Most

Fundacja Most the Most jest organizacją non-profit powołaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego, by współrealizować misję banku jaką jest wsparcie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Fundacja Most the Most angażuje się w te działania realizując zadania w obszarze związanym z kulturą. Jej misją jest bowiem budowanie kapitału społecznego poprzez wspieranie kultury, twórców i międzypokoleniowej współpracy. Fundacja inicjuje zaangażowanie lokalnych społeczności wokół odnowy zabytków i nadawania im nowych funkcji społecznych. Fundacja Most the Most wspiera projekty, które są odpowiedzią na lokalne potrzeby, w których tworzenie i realizację włączona jest społeczność lokalna.

Informacja nadesłana

ms

Stanisław Lonczak Starosta Powiatu Mieleckiego

Stanisław Lonczak

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

9 922-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w I kwartale 2023

LICZBA LUDNOŚCI

135 817-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

190 100 000-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2023 roku 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L2016.119.1 z dnia 04.05.2016) informujemy, że:

Starostwo Powiatowe w Mielcu jest urzędem administracji samorządowej szczebla powiatowego, którego podstawą działania jako Powiatu Mieleckiego jest ustawa z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.). Realizowane przez urząd wynikają z powszechnie obowiązującego prawa. W związku z powyższym dla wykonywania naszych zadań przetwarzamy Państwa dane osobowe na następujących zasadach:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Mieleckiego z siedzibą ul. Wyspiańskiego 6, 39-300 Mielec, kontakt mailowy pod adresem: starostwo@powiat-mielecki.pl. reprezentowany przez Starostę Powiatu Mieleckiego.
2. Inspektorem ochrony danych jest Pan Piotr Wieczerzak, kontakt mailowy: iodo@powiat-mielecki.pl
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c. RODO w celu realizacji zadań nałożonych przepisami prawa tj. na podst. art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz innych ustaw wymienionych poniżej. Może się jednak zdarzyć, że będziemy przetwarzać Pani/Pana dane jeśli wyrazicie Państwo dobrowolną zgodę na takie przetwarzanie.
4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie:

  1. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
  2. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Powiatem Mieleckim przetwarzają dane osobowe dla których Administratorem jest Starostwo Powiatowe w Mielcu.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej;
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane w okresach określonych przepisami prawa w tym przez okresy podany w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów;
7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania i uzupełniania, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu oraz prawo do cofnięcia zgody na przetwarzenie danych. Co do zasady – zgodnie z art. 17 ust. 3 lit. b RODO nie przysługuje Pani/Panu prawo do usunięcia danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym). Jednakże przysługuje Pani prawo do żądania usunięcia danych jeśli:

  1. dane osobowe nie są już niezbędne do celów, których zostały zebrane,
  2. cofnięto zgodę na przetwarzanie danych osobowych (jeśli zostały dane zostały udostępnione za Pani/Pana zgodą),
  3. wniesiono sprzeciw wobec przetwarzania danych w przypadkach o których mowa w art. 21 RODO)
  4. dane osobowe były przetworzone niezgodnie z prawem.

8. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawagdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o  ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016  r. i innych aktów prawnych;
9. Pani/Pan nie będzie podlegał(a) zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w rozumieniu przepisów RODO.
10. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w Starostwie Powiatowym w Mielcu, przy czym podanie danych jest:

  • obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;
  • dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Twojej zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwość realizacji czynności urzędowych lub nie zawarcie umowy.
Zapisano