Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

Dalszy rozwój Podkarpackiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Mielcu

01.06.2022 Kategoria: Informacje


Dwa nowe ambulanse: „P” i „S” trafiły do dębickiej podstacji Podkarpackiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Mielcu. Uroczyste włączenie karetek do systemu było okazją do podsumowania pierwszego roku pracy podstacji w Dębicy po zmianach w organizacji ratownictwa medycznego na Podkarpaciu.

– Wszyscy mieliśmy duże obawy czy to się sprawdzi, bo zmiany oznaczały, że teoretycznie nie będziemy mieli wpływu na działania pogotowia ratunkowego na naszym terenie. Od początku jednak dyrektor Grzegorz Gałuszka zapewniał, że będzie stawiał na nowoczesność i rozwój. To, że nie czeka aż karetki będą w fatalnym stanie, lecz dba, by tabor był nieustannie sprawny i niezawodny, myśli z wyprzedzeniem, świadczy o tym, że realizuje te zamierzenia – powiedział Piotr Chęciek, starosta dębicki. Zapowiedział, że już udało się wskazać działkę, na której stanie nowa siedziba dębickiej podstacji pogotowia.

- Te ambulanse i ich świetne wyposażenie są dowodem na to, że konsorcjum zrzeszające współrealizatorów kontraktu na ratownictwo medyczne na Podkarpaciu działa bardzo dobrze – zaznaczył Michał Kotula, koordynator medyczny Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie. - Wszyscy współpracujemy, docieramy się, rozwijamy. W imieniu Andrzeja Kwiatkowskiego, dyrektora Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie, którą reprezentuję, lidera konsorcjum, dziękuję za to i mam nadzieję, że niebawem się spotkamy przy okazji oddania do użytku nowego budynku podstacji w Dębicy - dodał.

- Myślę, że już niedługo będziemy mogli mówić o kolejnych krokach w tym kierunku, a tymczasem sukcesywnie wymieniamy tabor. W ciągu 2 lat udało nam się pozyskać 11 ambulansów, które pracują w systemie ratownictwa medycznego w ramach konsorcjum. Możemy mówić o symbiozie, współpracy, wymianie doświadczeń, wspólnym udoskonalaniu procedur, nowych możliwościach pozyskiwania sprzętu i pieniędzy, dostępie do szkoleń na najwyższym poziomie – wymieniał Grzegorz Gałuszka, dyrektor Podkarpackiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Mielcu.

Witold Ruszel, ratownik medyczny i kierownik podstacji PSPR w Dębicy, zaznaczył, że może dla osoby postronnej nie zawsze jest jasne, dlaczego wprowadzenie do systemu nowoczesnych karetek i wyposażenie ich w świetny sprzęt to takie święto dla zespołów. - Kiedy w walce o zdrowie i życie pacjenta liczą się sekundy, docenia się wielką wagę komfortu pracy. Jeśli wszystko jest nowe, sprawne, bezawaryjne można się skoncentrować na medycznej stronie działań, a nie walce z usterkami czy brakiem nowoczesnych rozwiązań – powiedział, kierując podziękowania w stronę dyrektora Grzegorza Gałuszki.

Dodatkowe informacje:

Karetka „S”, tzw. „eska”, to karetka specjalistyczna, reanimacyjna, która jest używana w stanach zagrożenia życia. Jej obsługę stanowi minimum trzyosobowy zespół, w którym przynajmniej jedna osoba to lekarz.

Karetka „P”, podstawowa – pracuje w niej co najmniej dwie osoby, ratownicy medyczni lub pielęgniarki. Obecność lekarza w zespole ambulansu „P” nie jest wymagana. Wyposażenie karetki „P” jest przystosowane do reagowania w przypadkach jak wypadki, urazy i zachorowania, gdzie nie wymaga się udziału ambulansu „S”.

Czy wyposażenie tych konkretnych nowych karetek („S” i „P”) znacznie różni się od siebie?

Nie, w praktyce obydwa ambulanse są wyposażone na tak samo wysokim poziomie, w sprzęt najnowszej generacji. W karetce „S” znajduje się jednak większy zasób leków, które mogą być podawane tylko pod kontrolą lekarza.

Kto decyduje o tym, jaka karetka wyjedzie?

Obecnie jedna dla całego województwa skoncentrowana dyspozytornia medyczna znajduje się w Rzeszowie i tam odbierane są wezwania z tego obszaru. 17 listopada 2020 r. Minister Zdrowia zatwierdził plan działania systemu „Państwowe Ratownictwo Medyczne” dla województwa podkarpackiego, w którym ujęto funkcjonowanie zespołów ratownictwa medycznego w ramach jednego podkarpackiego rejonu operacyjnego.

Czy kwestia wyposażenia karetek jest już zamknięta, czy też planuje się wprowadzanie nowości?

Ratownictwo medyczne nieustannie się rozwija, a żeby zaoferować pacjentom najwyższy poziom usług medycznych należy podążać za zmianami. Jeśli pojawią się nowe możliwości usprawnienia działań ratunkowych w karetce, na pewno zostaną one wprowadzone. Pierwsze nowości już niebawem – m.in. do dębickich karetek trafi mobilne USG. Zestawy Philips Lumify będą służyć do szybkiej oceny stanu pacjenta. Komplety USG są praktycznie gotowe do użycia w karetkach, dołączony jest do nich tablet.

Podkarpacka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Mielcu
ar

Stanisław Lonczak Starosta Powiatu Mieleckiego

Stanisław Lonczak

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

9 922-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w I kwartale 2023

LICZBA LUDNOŚCI

135 817-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

190 100 000-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2023 roku 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L2016.119.1 z dnia 04.05.2016) informujemy, że:

Starostwo Powiatowe w Mielcu jest urzędem administracji samorządowej szczebla powiatowego, którego podstawą działania jako Powiatu Mieleckiego jest ustawa z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.). Realizowane przez urząd wynikają z powszechnie obowiązującego prawa. W związku z powyższym dla wykonywania naszych zadań przetwarzamy Państwa dane osobowe na następujących zasadach:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Mieleckiego z siedzibą ul. Wyspiańskiego 6, 39-300 Mielec, kontakt mailowy pod adresem: starostwo@powiat-mielecki.pl. reprezentowany przez Starostę Powiatu Mieleckiego.
2. Inspektorem ochrony danych jest Pan Piotr Wieczerzak, kontakt mailowy: iodo@powiat-mielecki.pl
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c. RODO w celu realizacji zadań nałożonych przepisami prawa tj. na podst. art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz innych ustaw wymienionych poniżej. Może się jednak zdarzyć, że będziemy przetwarzać Pani/Pana dane jeśli wyrazicie Państwo dobrowolną zgodę na takie przetwarzanie.
4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie:

  1. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
  2. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Powiatem Mieleckim przetwarzają dane osobowe dla których Administratorem jest Starostwo Powiatowe w Mielcu.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej;
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane w okresach określonych przepisami prawa w tym przez okresy podany w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów;
7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich sprostowania i uzupełniania, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu oraz prawo do cofnięcia zgody na przetwarzenie danych. Co do zasady – zgodnie z art. 17 ust. 3 lit. b RODO nie przysługuje Pani/Panu prawo do usunięcia danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym). Jednakże przysługuje Pani prawo do żądania usunięcia danych jeśli:

  1. dane osobowe nie są już niezbędne do celów, których zostały zebrane,
  2. cofnięto zgodę na przetwarzanie danych osobowych (jeśli zostały dane zostały udostępnione za Pani/Pana zgodą),
  3. wniesiono sprzeciw wobec przetwarzania danych w przypadkach o których mowa w art. 21 RODO)
  4. dane osobowe były przetworzone niezgodnie z prawem.

8. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawagdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o  ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016  r. i innych aktów prawnych;
9. Pani/Pan nie będzie podlegał(a) zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w rozumieniu przepisów RODO.
10. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w Starostwie Powiatowym w Mielcu, przy czym podanie danych jest:

  • obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;
  • dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Twojej zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwość realizacji czynności urzędowych lub nie zawarcie umowy.
Zapisano